فواید یادگیری موسیقی در کودکان
یادگیری موسیقی می تواند نقش بسیار مثبتی در شکل گیری شخصیت کودکان داشته باشد و در لحظاتی که آنها احساس تنهایی و یا حالت دلهره دارند موسیقی می تواند آرامش بخش و موثر باشد
افزایش ضریب هوشی با آموختن موسیقی
آموزش موسیقی در طولانی مدت 7 امتیاز به میزان IQ یا ضریب هوشی دانش آموزان می افزاید در حالیکه آموزش هنرهای نمایشی 4.3 امتیاز به ضریب هوشی آنها خواهد افزود.
توسعه و بزرگتر شدن قسمت چپ مغز
آموزش و فراگیری یک آلت موسیقی می تواند در بهبود رفتار، حافظه و دانش عمومی کودکان تاثیر مثبت داشته باشد. فراگیری نواختن یک آلت موسیقی موجب توسعه و بزرگتر شدن قسمت چپ مغز کودکان می شود. در نتیجه حافظه کودکانی که آموزش موسیقی دیده اند به نسبت سایرین 20 درصد افزایش می یابد.
اعتماد به نفس و احترام به دیگران نتیجه یادگیری موسیقی
کودکان با کار در گروه های کوچک موسیقی موضوعات رفتاری مثل اعتماد و تکیه به دیگران، احترام ، تساهل و بردباری را فرا می گیرند.
نقش موسیقی در کاهش استرس و دلهره
موسیقی آرامش بخش و عامل رفع دلهره
در دوران بلوغ نیز موسیقی می تواند نقش بسیار مثبتی در شکل گیری شخصیت کودکان داشته باشد و در لحظاتی که آنها احساس تنهایی و یا حالت دلهره دارند موسیقی می تواند آرامش بخش و موثر باشد.
فراگرفتن موسیقی یادگیری ریاضیات را بهبود می بخشد
یادگرفتن آواز و یا آموزش پیانو به خودی خود نمی تواند قابلیت فراگیری ریاضیات را در کودکان تقویت کند. موسیقی در فرهنگ جوانان ونوجوانان نقش بسیار مهمی ایفا می کند و می تواند الهام بخش و آموزنده باشد. باید به نسل جوان آموخت که موسیقی انواع گوناگونی دارد و برای موفقیت در آینده آنها باید از سنین پایین با جدیت کار کنند. در عین حال فراگیری موسیقی به آموزش و کارکرد بهتر دانش آموز در محیط مدرسه کمک زیادی می کند. بنابراین موسیقی باید نقش مهمتری در پرورش کودکان داشته باشد
اکوردهای گیتار و نت های گیتار
اکوردها و نت های گیتار برای دوستان گیتاریست
آموزش گیتار...گام شناسی مقدماتی
فرمولاسیون تمامی گامهای ماژور (Ionion) از گام دو ماژور بدست می آید. گام دو ماژور (و گام لا مینور) هیچ علامت دیز یا بملی ندارند. با دقت در گام دو ماژور میتـوان فهمید که بین درجــــات سوم و چهارم و همچنین هفتم و هشتم نیم پرده فاصله وجود دارد و بین مابقی درجات فاصــله یک است. بنابراین هر گاه بخواهیم گامی را بسازیم فرمول زیر را در آن پیاده میکنیم .
به گام دو ماژور زیر دقت کنید :
توجه : بین نتهای می (E) و فا (F) و سی (B) و دو (C) همیشه بطور طبیعی نیم پرده فاصـله است .
و بین نتهای دیگر یک پرده فاصله به طور طبیعی وجود دارد.
گامهای دیاتونیک کوچک (MINOR) :
گامهای مینور قدیمی تر از گامهای ماژور می باشند.چند نوع گام مینور داریم که در نمـــــودار بالا میتوانید ببینید.اینک به فرمولاسیون یکایک این گامها می پردازیم، این را هم در نظر داشته باشید
که فرمول اقسام گامهای مینور معمولا از گام لا به دست می آید.
الف ) مینور تئوریک : در این نوع از گامهای مینور بین درجات دوم و سوم ، پنجـم و ششـم نیم پرده فاصله وجود دارد.
ب ) مینور هارمونیک : یکی از مهمترین گامهــای مینـور گام مینـور هارمــونیک است، چرا که در ساختن آکوردهای اصلی نقش مهمی را ایفا می کند. در این گام فاصله هفتم دیز (#) می باشد.
ج ) مینور ملودیک : این نوع گام مینور یک گام رفت و برگشتی است که بیشـتر در ایجاد ملـودی بکار میرود. در این نـوع گــام فواصــل بین درجــات 2 و 3 و همچنین 7 و 8 نیم پرده می باشد که در موقع برگشت ، به حالت مینور تئوریک برگشت می کند.
د ) مینور مخلوط : از ترکـیب مینور ملــودیک و مینور هارمونیـک بوجود می آید ، یعنی شبیـه مینور ملودیک است با این تفاوت که در موقع برگشت ، به حالت مینور هارمونیک برگشت می کند.
ه ) مینور جیپسی : یکی از گاهمای مینوری است که سابقه کمتـری را نسبت به بقیـه گامها دارا است و می توان این نوع گام را جزو گاهمای جدید به حساب آورد. در این گام فواصل چهارم و هفتم دیز (#) می باشند.
فواید گام شناسی :
1. هر پوزیسیونی گــامهای خــاص خود را داراست. پس با استــفاده از گام شنـاسـی می تـوان اولا گام آهنگ یا قطعه موسیقی را تشخیص داد ثانیا محدوده اجرای عملی آن قطعه یا آهنگ را در گیتار حدس زد.
2. از روی گام می توان با ساختار آکورد ها آشنا شد.
3. تسلط بر گامهای مختلف موجب تقویت بداهه نوازی در گیتار می شود.
4. با تشخیص گام یک قطعه می توان آکوردهای اصلی آن را حدس زد.
5. در زمینه آهنگسازی ، گام شناسی و استفاده از گامهای مختلف در قطعات رکن مهمی را ایفا می کند.
6. با آشنایی گامهای پر مصــرف در هر سبــک موسیقی ، می توان شـــناخت بیشتر و بهتری را از نحوه اجرای آهنگ در هر سبک پیدا کرد و در واقع با اســتفاده از گامشنــاسی می توان به سبــک شناسی نیز پرداخت.
نحوه صحیح مراقبت از گیتار کلاسیک:
آب و الکل به فینیش (قسمت هاى براق گيتار كه با لاك الكل پوشش داده شده) گیتار آسیب می رساند اما دشمن اصلی آن عرق و چربی بدن است. ما نمی توانیم جلوی تعریق یا گرد و غبار را بگیریم اما با رعایت نکاتی می توانیم اثر آن را بر روی گیتار کمتر کنیم و باعث افزایش طول عمر گیتار شویم.
۱.هنگام نواختن گیتار لباس آستین بلند بپوشید تا از برخورد مستقیم آرنج و بازو به گیتار جلوگیری شود.
۲.حتی الامکان از مام استفاده شود، تا از بوى بد و عرق در قسمت كاسه گيتار جلوگيرى شود.
۳.بعد از هر جلسه تمرین با یک تکه پارچه نخی نرم و خشک کل گیتار را تمیز کنید.
۴.هنگام نواختن گیتار همواره از لباس های تمیز استفاده کنید تا چربی و عرق بدنتان به گیتار منتقل نشود.
۵.از تی شرت ها یا پیراهن های دارای دکمه یا زیپ استفاده نکنید تا آسیبی به پشت گیتار نزند.
۶.هر ۳ یا ۴ ماه یکبار روی بدنه، پشت، بغل و سردسته گیتار را واکس مخصوص گیتار بمالید. یک پوشش نازک کافیست.
٧.هر بار با پارچه ى نخى خشك سيمها را تميز كنيد تا دير تر خراب شوند.
٨.رطوبت محل گيتار را تامين كنيد،تا كمبود آن باعث اسيب و ترك ساز نشود ، كمبود رطوبت خيلى سريع باعث تغيير صداى ساز و گز افتادن آن ميشود همچنين رطوبت زياد نيز به سازتان اسيب ميزند، رطوبت مناسب بين ٤٥٪ تا ٥٥٪ ميباشد
٩.از گذاشتن سازتان كنار كولر،بخارى و كلا وسائل گرمايشى و سرمايشى و استخر و دريا جدا خوددارى كنيد.
١٠.قرار دادن ساز در صندوق به مدت طولانى باعث اسيب آن ميشود، دماى مناسب براى ساز بين ١٨ تا ٢٤ درجه سانتيگراد است.
دیرند (کشش) (Duration)
ﺑﻪ ﻣﺪت زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺻﺪا ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ ﺻﻮﺗﯽ ( ساز ) ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮ دﯾﺮﻧﺪ ﮔﻮﯾﻨﺪ . در واﻗﻊ ﺑﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺻﺪا ﺣﻀﻮر دارد و ﺷﻨﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد دﯾﺮﻧﺪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ .
ﺑﺮاي ﻣ ﺜﺎل ﺑﺎ دﻫﺎن ﺧﻮد ﺣﺮف (آ) را ﺑﻪ ﻣﺪت ﭘﻨﺞ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺑﮑﺸﯿﺪ . ﺣﺎل اﯾﻦ ﭘﻨج ﺛﺎﻧﯿﻪ ﮐﻪ حرف (آ) ادامه داشته است را میتوان دیرند حرف (آ) نامید!.
حال با دهان حرف (او) را به مدت 3 ثامنیه بکشید.
حال نیز میتوان گفت دیرند حرف (او) 3 ثانیه است!
درواقع میتوان گفت دیرند حرف آ بیشتر از حرف او میباشد!
در ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻫﻢ ﻫﻤﻪ ي ﻧﺖ ﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕر کشش یا دیرند مساوی ندارند!
ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﯾﮏ اﻧﺪازه ﮐﺸﯿﺪه ﻧمیﺷﻮﻧﺪ !
ﺑﻌﻀﯽ ﻧﺖ ﻫﺎ ﮐﻮﺗﺎه و ﺑﻌﻀﯽ از آن ﻫﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ . در واﻗﻊ ﻫﺮ ﻧﺖ دﯾﺮﻧﺪ ﺧﺎص ﺧﻮ د را دار د.
در خط نوشتار موسیقی ( نت نویسی ) مقدار کشش یا دیرند نت ها را با شکل های مختلف نشان میدهند!
در ادامه بیشتر با دیرند ها اشنا میشویم !
کوک کردن
کوک کردن روندی است که در آن زیر و بمی نت هایی که توسط یک ساز موسیقی تولید میشود به شکلی تنظیم میگردد که فواصل بین نتها مطابق یک نظام مشخص باشد. عموماً برای کوک کردن از یک نت مرجع مشخص استفاده میشود، مثلاً با قرار دادن نت «لا» برابر با ۴۴۰ هرتز سایر نتها به دست میآید و ساز بر این اساس کوک میگردد. ساز ناکوک سازی است که در آن ارتفاع برخی نتها زیرتر (دیز) یا بمتر (بمل) از چیزی است باید باشد. همچنین، یک ساز میتواند به تناسب نتهای خودش کوک باشد (نتها با هم هماهنگ باشند) اما اگر نتهای آن با نت مرجع ناسازگار باشند (مثلاً نت «لا» را در فرکانس دقیقاً ۴۴۰ هرتز تولید نکند) باز ناکوک دانسته میشود.
اگر چه بیشتر سازهایی که کوک میشوند جزو سازهای زهی هستند، سازهای دیگری را نیز میتوان کوک کرد (به عنوان مثال سنجیا برخی سازهای بادی). برای کوک کردن روشهای مختلفی وجود دارد. سادهترین روش مبتنی بر هماهنگ کردن صدای ساز با صدای یک ساز دیگر یا صدای یک خواننده است (روش گوشی). از روش گوشی برای کوک کردن برخی سیمهای یک ساز نسبت به سیمهای دیگر نیز استفاده میشود (مثلاً در کوک کردن گیتار میتوان یک سیم را مرجع قرار داد و پنج سیم دیگر را بر اساس آن کوک کرد). در ارکسترهای سمفونیک معمولاً نوازندههای بقیهٔ سازها ساز خود را بر اساس نت «لا» یا «سی بمل» که توسط نوازندگاناوبو یا کلارینت نواخته میشود کوک میکنند.
روشی دیگر که برای کوک کردن دقیقتر به کار میرود، استفاده از هارمونیکها است. برای نمونه اگر بالاترین سیم یک ویولن سلدر میانهاش به آرامی فشرده شود و آرشه بر آن کشیده شود، صدای هارمونیکی که تولید میشود معادل صدایی است که از آرشه کشیدن بر روی سیم دوم در حالی حاصل میشود که یک سوم جلوتر فشرده شده. در کوک کردن با روش هارمونیک فاصلههای پنجم نیز به کار گرفته میشوند. دقیقترین روش کوک عبارت است از استفاده از یکدیاپازون (امروزه غالباً از دیاپازون ۴۴۰ هرتز استفاده میشود) یا دستگاههای الکترونیکی مخصوص کوک کردن
صداهای تزیینی (Emblishments) صداهایی که برای جذاب تر کردن صداهای اصلی قطعه توسط اجرا کننده بداهه سازی یا در نت نگاری با نت هایی ریزتر نشان داده میشوند.
صداهای هارمونیک (Harmonics) صداهایی بسیار زیر،مانند صداهایی سوت وار که با لمس ملایم نقاطی از سیم ویلون و کشیدن آرشه بر آن ایجاد میشوند.
صداهای موسیقایی (Tone) صوتی که دارای زیر و بم یا فرکانس معین و ثابت باشد.
صوت(Sound) نوسان هایی که در یک واسطه،به طور معمول هوا، انتقال یافته و به وسیله طبل گوش که علایمی را به مغز می فرستد دریافت میشوند.
صداهاي غیر موسیقیایی
همه ي صداهایی که اصوات موسیقیایی نیستند را صداهاي غیر موسیقیایی می نامیم . براي نمونه سرو صداي خیابان ها و
صداي لوازم خانگی در حال کار مانند : جارو برقی . ماشین لباس شویی . کولر و ... همگی نمونه هایی از صدا هاي غیر
موسیقیایی هستند اصطلاحا" به صدا هاي غیر موسیقیایی نوفه می گویند . نوفه ها اغلب نا خواسته تولید می شوند و
خصلت تصادفی دارند.
تناليته عبارت از كيفيتي است كه از مقايسه نغمه هاي مختلف موجود در يك گام با نغمه اي ثابت به نام تونيك احساس مي شود. به عبارتي ديگر تناليته، رديف منظم و نامنظم صداهاي يك گام است.
واژه تناليته را مي توان به عنوان ارائه سازماني صوتي مبتني بر يك گام مبنا تعريف كرد كه در آن سلسله مراتبي حكمفرماست. مراتبي كه آنها را نقطه پايداري و ناپايداري مي نامند، برخي صداها يا تركيبهاي ويژه اي از آنها مركز ثقل صوتي را تشكيل مي دهند و تداعي كننده پايداري و سكونند.
حال آن كه ديگر صداها دلالت بر حركت به سوي صداهاي گروه اول يا دور شدن از آنها دارند. اگر نتهاي گام به صورت غير منظم واقع شوند ايجاد تناليته مي كند.
تناليته قابليتي است كه مي توان از صداهاي تشكيل دهنده قطعه اي، گام معيني را به وجود آورد. در گام مزبور مركز ثقل (tonal center) وجود دارد كه هميشه جاذبه خود را بر ساير درجه هاي گام اعمال مي كند.
معانی هفت نت موسیقی ؛؛؛
نت اول Do : دومینس = هفت شهر عشق است
یعنی خدایی که در بشر متجلی شد ، و حضور خداوند است در بشر
نت دوم Re : رجاینا = ملکه ،
خلیفه ، ملکه پادشاه ، و( ماه)یعنی جانشین خورشید
نت سوم Mi مایکروکازم ، جهان آراسته
خائوس یا کائوس یعنی پریشانی که کازموس شده یعنی آراسته شده ، یعنی از یک هارمونی آ سمانی این طبیعت بدنیا آمد . یعنی طبیعت در زیر اتم هایی که همدیگر را خنثی میکردند شکل گرفت ، یعنی در ابتدا خائوس یا کائوس، یعنی در پریشانی بودند. در این جا صدای mi از آسمان آمد و همه سر جایشان رفتند.
نت چهارم، Fa- فیتس نی تس سرنوشت
یعنی سرنوشت انسان را در دست (، پلاتونها)سیارات می دانستند
نت پنجم ،Sol= تیپاسول خورشید
یعنی روشنایی و. پاراسل یعنی ضد خورشید
نت شش ام، La = کویلا یکتا ، راه شیری
یعنی کهکشان راه شیری که خورشید ما هم در ان سهیم است
نت هفتم ، Ci = ساسی دیوال ، کهکشان
منظور کل کهکشان های دیگر که راه شیری و کوارترها و کهکشان های خوشه ای هم در ان هستند
و دوباره برمیگردیم به شروع اکتاو دوم یعنی Do بعدی
نت برگشت ، Do = دومینس
یعنی برگشت دوباره انسان به خدا،ان (دو)ی اولی پیوستگی خدا با انسان است و (دو)ی دوم پیوند انسان با خداست ، همان رسیدن انسان به کمال حقیقی .
باخ آهنگساز بزرگ المانی در جواب اینکه چرا موسیقی را انتخاب کرد گفته است :موسیقی را فرا گرفتم تا خودم به بهشت بروم و در ضمن بقیه مردم را نیز با خود ببرم
استفاده از مترونم برای محاسبه ریتم موسیقی، چه کمکی به نوازنده کمک می کند؟
همانطور که می دانیم موسیقی بر دو پایه اصلی استوار است، اول صدا( زیروبمی) و دوم زمان( ریتم)، بنابراین توجه به عنصر ریتم در موسیقی و فراگیری اجرای صحیح انواع آن برای هنرجویان نوازندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
"اساس محاسبه ریتم موسیقی توسط ذهن نوازنده انجام می پذیرد و در واقع نوازنده باید بتواند ریتم قطعات را در ذهن خود محاسبه کند."
بر این اساس تمرین ریتم خوانی موسیقی، بدون بکار بردن ساز، ذهن را برای محاسبه ریتم در نوازنده تربیت می نماید. آنچه که در مقاله " نت خوانی و اجرا" پیشتر بطور مفصل تری بیان شده، در این زمینه می تواند مفید باشد.
در دوره ای که هنرجو سرگرم فراگیری دوره نوازندگی است، یکی از راههای خوب برای فراگیری محاسبه و اجرای ریتم درهنگام نواختن با ساز، اجرای ریتم توسط پا یا اصطلاحا روش" پا زدن" می باشد.
اما اشتباه شایعی که غالبا در اوایل این دوره برای محاسبه ریتم توسط روش پا زدن اتفاق می افتد، بدینگونه است که هنرجویان ابتدا شروع به نواختن می نمایند و سپس بر اساس نحوه نواختنشان شروع به پازدن می کنند و در این حالت که دیگر زمان پازدن ها با یکدیگر برابر نیست و حالت دلبخواهی در اجرای ریتم اتفاق می افتد، یعنی بعضی نت ها کوتاه تر و بعضی دیگر بلندتر از لحاظ زمانی اجرا می شوند.
هرکسی که حتی یک بار صدای ضبطشدهی خود را شنیده باشد، گویی نسخهای بم از صدای خود می شنود، زیرا سیستم آکوستیکی جمجمهی ماف فرکانس امواج صدای ما را کاهش می دهد و در نتیجه ما صدایمان را عمیقتر و با شدت بیشتری می شنویم.
الو ۱،۲،۳،۴ الو ۱،۲،۳،۴
هر که تاکنون صدای خود را شنیده، می پرسد، آیا چیزی بدتر از این می شود که آدم صدای ضبطشدهی خود را بشنود؟ یا واقعا صدای من این طوریه؟
متأسفانه پاسخ مثبت است. وقتی به صدای خود گوش می کنید، آن صدا اثری از رسانایی استخوانی با خود ندارد.
رسانایی استخوانی چیست؟ وقتی که صحبت می کنید، صدای خود را طی ارتعاشاتی درون جمجمه که توسط تارهای صوتی شما به جریان میافتند، می شنوید. این ارتعاشات جمجمهی استخوانی شما را طی کرده و پردهی گوش را به ارتعاش وامی دارند. در نتیجه طی این مسیر استخوانی، از انرژی امواج کاسته شده و قدرتشان کم می شود، و حس اشتباهی از صدای واقعی تان به شما می دهند. به همین دلیل وقتی که صدای ضبط شدهی خود را گوش می دهید، قوی تر به نظر می رسد. این صدا همان صداییست که دیگران در حالت عادی از شما می شنوند.